måndag 26 januari 2009

Varför tar sig vissa männsikor rätten att säga att just deras tolkning och uppfattning är den rätta...
Ja, det är ju egentligen inte konstigt att tänka att det man själv tror är det rätta...ja det vore ju konstigt annars...att inte tro på sin egen uppfattning (eller ja det händer väl oxå ibland)... att man säger en sak som man kanske inte tror på eller säger en sak som man tror på och sen ändrar sig...
...fort...kan det gå...för mig... med att säga ja för fort...eller nej oxå för den delen...
Men tillbaka till att man tror att ens egen tolkning/uppfattning är den rätta - det är ju okej (o ganska självklart) problemet är när man tror att ens tolkning/uppfattnig är DEN ENDA RÄTTA.
M den stora frågar så självklart - varför tror de att deras tolkning är den sanna...
Ja vad är det som gör att människor tror att deras tro är den enda rätta...och ännu mer att de uttrycker det på olika sätt och vis...

... Minns en rad övergrepp, ja jag vill kalla det övergrepp efter som min själ blivit skadad och märkt, efter som jag ofta tänkt - det är mig det är fel på jag känner mig kränkt...efter som människor tagit sig rätten och säga "Jag har rätt och du har fel..." till mig...
De kommentera saker som helt klart ger uttryck för ett förtryck...
Som att tex säga:
- Jaaa, jag säger bara om dessa homosexuella...tviii och spotta i koppen... (verkligen konkret, spottat i koppen, när vi suttit och fikat tillsammans, bara för att ge uttryck för sin avsky)
- Eller säga till mig: jag har bett för dig så du ska bli frisk... eller ännu bättre...
- Jesus säger att du kommer brinna i helvetet...

Ja, vad är det som gör att vissa människor tror att deras sanning är den enda rätta...?
och hur möter jag dem - kärleksfullt och med respekt...ska jag möta dem med kärlek och respekt?!

Inga kommentarer: