fredag 2 januari 2009

Kurragömma

Garderoben...
Ute på balkongen...
Under matsalsbordet...
I lådan under datorbordet...
Under en filt mitt på golvet...
Badrummet...

Några utvalda ställen som med mer eller mindre framgång kan användas när man leker kurragömma :-)i en liten lägenhet.
Leken får det att pirra i magen...tänka att jag vid 33 års ålder fortfarande älskar att leka kurragömma...

Kärleken bubblar i magen när M den yngre deklarerar innan vart hon ska gömma sig och att när hon letar efter mig ropar:
- Pappatina var äääääärrrrrr du?
Kärleken bubblar i magen när man ser M den äldre, omsorgsfullt och kärleksfullt och tålmodigt leka med sin lilla syster...som när hon utklädd och beslöjad leker att hon är ett troll som ska äta upp M den yngre...
Med skräck blandad förtjusning skriker hon:
-Hjälp mig pappatina, trollet äter upp mig.

Känslan som andas i rummet från minstingen är: Är detta på riktigt? Är det stora syster eller är det ett troll?
Leken blir verklighet, verkligheten blir till en lek...

Så när jag sitter där dubbelvikt i en flyttlåda (model större än bannankartong, tack och lov) tänker jag, tänka 33år och älskar kurragömma...
Barnsligt? Löjligt? Pinsamt? Vet inte...? Kanske? Eller så är det rent av befriande... ja, det är det...

Tänker...
Kurragömma leker vi ju då och då, när vi gömmer oss för det som gör oss rädda, för de männsikor som vi bestämt oss för att leka med en stund på jorden...och visst blir leken ibland verklig, när rädslan angriper oss som trollen i skogen...
Vi undrar, är detta verkligt, rädsaln gör att vi mister skärpan och blicken och ser monster och spöken som inte finns...där under utklädnaden, rädsaln, förestälningar, fördomar...finns en vacker människa som bara vill leka en stund med oss, när vi dansar en stund på jorden...

Så då är det ju ganska befriande med barndomens kurragömma - där det ändå gällde att bli hittad - men sist och få beröm för sitt smarta gömställe...
...Men vänta är det där ett troll eller är det syster...jag måste närma mig och jag måste få veta... så hand i hand ger vi oss ut på upptäcksfärd - är det verkligen ett troll där bakom...

Hand i hand med dem vi älskar och bryr oss om, får vi ge oss iväg på upptäcksfärd och titta efter, bland rädslornas slöjor - är det ett troll, ett spöke...eller är det bara välkända syster?

2 kommentarer:

? sa...

*gilla*

Anonym sa...

Jag blir lycklig i magen när jag läser : )