tisdag 13 januari 2009

I dag hinner jag inte innan för dörren förrens frågan kommer...
-Vad blir det för mat?
-Kött gryta svarar jag med ett leende.
-Kyckling?
-Nä, nöttköttsgrytta.
S skiner upp och säger:
-Å gott!!

10 minuter innan har min telefon ringt och M den äldre har dividerat och köpslåt (efter det att jag berättat om matvalet) att få äta toast istället...med kompis...

-Men vi ska ju så... men vi ska ju si...
-Nej, du hinner äta o maten räker till kompis oxå...
-Men vi gör toast...
-Nej inte toast utan kött gtyta...
- Men...
-Nej.
- Ja, ja, hej då. Klick!

Väl vid matbordet påminns jag att det är en tonåring vid bordet. M den äldre med tillhörande kompis tittar med höjda ögonbryn på S.
S lastar och lastar och lastar och lastar mat på tallriken.
Wow tänker jag....
Efter några snabba, stora tuggor säger S:
-Mmm det var gott...jag menar riktigt gott. Å så tummen upp.

Efter den gigantiska högen med mat, gör han om samma procedur igen, han lastar och lastar och lasta på med ris och gryta...
Jag tänker:
Oj det kanske inte räker till matlådor...
Men matlådor blev det och S blev mätt, så även M med tillhörande kompis.

Tonåren bjuder på utveckling som kräver sitt intag av mat...
Livet bjuser på utveckling som kräver sitt intag av mat...
Mat livsnödvändig energi. För allas överlevnad.

Själen kräver sitt energi intag...

Själen kräver god energi...

Vad hungrar och törstar du efter?

Vad tycker du är gott?

Vad får din själ att växa?

Inga kommentarer: