söndag 4 januari 2009

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. I begynnelsen skapades jag...av mamma och pappa skapades jag...och mamma och pappa såg och de sa:
- Den där kan vi inte ta hand om.
Där efter skapades Herr och fru Adoptionsförälder och socialen såg att det var gott (efter många långa prövningar och frågeformulär och interjuver)
Där efter skapades det två fostersyskon som man lätt skulle kunna förväxla med ormen i paradiset, men så är dock inte fallet.
Ormen i paradiset kom att bli tonåren...
Förvisad ur barndomens paradis och fängelse - vandrade jag nu ut i världen på egna ben...vet med säkehet har jag dödat min boroder och syster, på ett eller annat sätt - pga avunsjuka och rivalitet och kärleken från vårt (icke)ursprung.
Kanske inte så brutalt som Kain och Abel...
Men med hårda ord och okärlek.
Men så har jag även gått ombord på arken...genom det dödligt livsnödvändiga syndafloden och kommit ut på andra sidan, med frihetens duva som vittnar om liv. Jag måste genom min egen sorg, mitt eget mörker, mina egna tillkorta kommanden, för att få livet att fortsätta växa.
Och precis som i uttåget ur Egypten, sågör jag mitt personliga uttåg. Där på min livsvandring kommer jag gång på gång ta mig igenom tårarnas hav och gång på gång kommer jag nå mitt förlovade land.

1 kommentar:

Comvidare sa...

Och intill vägen står dina vänner och applåderar din framfart.