måndag 12 januari 2009

Vardagens fest

Massor med männsikor fyller lägenheten...
Barn skriker och stojar...
Skrattar och leker...

En del av de större barn försvinner med tårt tallrik på sina rum, medans andra dröjer sig kvar i soffan...med ögon och öron observerar allt som händer...

De ännu större barnen, pratar, bekantar sig med varandra, fikar, plockar, ser till barn, umgås....
Känslan i kroppen är - Mysigt.
Sorlet börjar lägga sig och alla barn i olika åldrar drar sig hemåt till sina egne krypin.
Några dröjer sig dock kvar...pizza beställs... och trevligheterna fortsätter...
Lägenheten blir tom på människor som har sin adress på andra ställen...förutom de som har sin adress här i hjärtat...
Kväll och nattningen tar över...

dagen är slut och jag kan bara tänka:
-En klockren dag!

Morgon... klockan ringer... älsklingen går upp, jag tänker... ska bara dra mig fem minuter...
då hör jag ett tassande och ett smyggande och ett prasslande...
ja, just ja... jag fyller ju år i dag...
M den mindre kryper nära och säger:
-igger häj tills mamma kooommer...

Älsklingen kommer in med en mer eller mindre munter skara...
Paket öppnas.
Frukost ätes.
Godis ätes.
Kläder tas på.
Tänder borstas.
Barn till dagis och skola.
Hemma igen.
Café late i soffan med en god bok.
Till staden.
God lunch med älsklingen i staden.
Dator köpes.
Vardagen gör sig påmind.
Två mentala bilder krokar.
Mat ätes.
Kärleksfulla blickar.
Samling i sängen.
Börja leka med nyinköpt dator.
Kärleken strömmar genom min kropp av alla vackra människor som omger mig och som jag har privilegiet att leva med. Tänker: Jag blev kär och blev med familj...vet inte om vi fött varandra än eller om jag är "gravid" fortfarande?
Nattning
Uppmuntrande ord från M den äldre...
Sitter med ny leksak i knät.
Hoppas att de som ska sova sover.
Tänker: Ja, det var en sammanfatting av en del av mitt liv... där varje ord varje mening innehåller sååå mycket mer.
Knycker ett ord från någon annan, väl andvänt, nästan slittet, men ändå så bra:
Varje ord och mening - som att dubbelklicka på ikonen på skrivbordet. En helt ny värld öppnar sig...


Så mitt i livet går livets vardag hand i hand med livets fest, ödelsedagsfirande. I vardagens nattning, läsning och tandborstning - som med sin självklara rutin och ständigt återkommande innehåller samma mått av kärlek...som den lyckade födelsedagsfesten. Mitt i rutinen, träffas vi av stunder som bara ger oss den där självklara känslan av en underbar känsla i hela magen. Mitt i livet firar vi den största nåden av allt - att vi är födda och att vi lever.
Mitt i livet firar vi att livet bjuder på guldkorn. Som frukost på sängen, en kyss från kärleken, en liten som kramar mig hårt och säger:
-A äker dig...

en helt vardaglig vanlig dag - så full av under(bara människor runt omkring mig) TACK!

1 kommentar:

Comvidare sa...

Mmm, det var en varm dag. Varmt i många hjärtan och varmt mot hud. En oas av lycka i en värld som rusar fram. Tack för att vi fick bo i er oas ett ögonblick av livet. Kram!