torsdag 5 februari 2009

Jesus stillar stormen

Evangelitexten för Söndagen som varit var texten som handlar om hur Jesus stillar stormen... Hur Jesus ligger lugnt och stilla och sover, när havet rytter omkring båten och lärjungarna blir rädda och väcker honom och undrar varför han inte bryr sig om att de håller på att gå under....
Jesus vaknar... stillar stormen och säger åt vattnet att vara tyst...
Han frågar lärjungarna - Varför är ni rädda?

I våra liv stormar det ibland. I mitt liv stormar det ibland - då skriker jag till Gud - varför bryr du dig inte om att jag går under???!!!!
Mitt i stormen, när livet känns som om det är på bristningsgränsen - då tystnar den och vågorna lägger sig... ja, oftast kan jag se det i mitt liv... att det är så... att just när jag är på väg att brista, ge upp, inte orka mer...då kommer ljuset...
Då kan jag nästan hör Guds röst - Varför är du rädd?

Tänker på vad psalmer kan betyda - som psalmen: "Blott en dag ett ögonblick i sänder, vilken tröst vad än som kommer på. Allt ju villar i min Faders händer, skulle jag som barn väl ängslas då...//... som din dag så skall din kraft och vara, detta löfte gav han mig...Blott en dag, ett ögonblick i sänder..."

Mitt i stormen, när livet drabbar oss, möter oss, i stort eller smått...
Vi går till vår första skoldag... vi blir kär för första gången, vi gör slut för första gången, vårt första jobb, vi blir uppsagda, vi gifter oss, vi skiljer oss, vi blir pensionärer, vi förlorar dem vi älskar... vi lever våra liv, vi vinner och förlorar, vi gläds och sörjer...
Stormen blåser upp och vi tror att vi ska gå under...
Stormen tystnar....och rädslan släpper för en stund sitt grepp om oss...

Blott en dag...ett ögonblick i sänder...som din dag är...så skall din kraft och vara...

Och när du tror att du ska gå under.... frågar Jesus dig: Varför är du rädd...
En stilla uppmaning och fråga om; Vad är det som gör dig rädd?
Vi ska inte fly det som gör oss rädda, utan möta det...
Och veta att just när allt känns hopplöst, som om att vi ska gå under...
Stillar Jesus havet och vinden...

"I min Gud har jag funnit styrka i min Herre har jag allt, hon har öppnat för mig en väg och bytt min ängslan till jubel sång och bytt min ängslan till jubel sång."

Inga kommentarer: