fredag 20 februari 2009

Jesus frestas i öknen

Ibland när man i kyrkan pratar om fastan...och om meditation, talar man om att man ska avstå och genom det komma närmare Gud. Inom meditationen så handlar det oxå om att möta sig själv, för att kunna höra sin inre röst...
...många gånger har jag hört hänvisning till Jesus ute i öknen, där han möter djävulen el frestaren...
...möter han sig själv då...eller?

Är det sig själv han möter där ute i öknen...

Ja, varför inte... mpånga gånger upplever jag hur jag resonerar med mig själv, när min frestare kommer och viskar i mitt inre, du är inte bra.... du borde göra si...du borde göra så...

En andlig kamp. En själslig kamp... som tar tid och energi... och sker i själens ensamma öken...

Möte med våra inre demoner, spöken, frestare...som försöker dra oss bort från kärleken (till oss själva, andra och Gud) att hindra oss att se på oss själva med ömhet och värme...

Inga kommentarer: