söndag 9 augusti 2009

Genom tid och rum

Känner mig ovanligt obloggig... på natten när någon andas tungt, lugnt och tryggt brevid... vaknar orden och ord skrivs i min tanke... vill inte väcka, vill inte gå upp, orkar inte skriva ner orden i min tanke... tänker, skriver i morgon...

...när morgonen kommer har tanken flytt...tänker: typiskt... men samtidigt, om tanken flyr, kanske den inte var så viktig...ändå...


Men tankar är viktiga, oberoende - beroende tar de sig genom tid och rum för att ibland bara flyktigt stanna hos oss och ibland varaktigt gripa tag i vår själ....

Tanken den fria.
Tanken den fria att fritt tolka och förstå.
Tanken som bjuder upp till dans.
Tanken som bjuder på utmaning.

Genom tid och rum färdas den... vi planterar en tanke och den växer till sig... mognar och bär frukt.

Genom tid och rum samlas tankar om stort och smått och delas mellan ung och gammal...

Genom tid och rum färdas mänsklighetens tankar. Minen, drömmar och ideér.

Så ibland försöker jag fånga en flyktig tanke...ibland fångar jag den... ibland låter jag den falla mig ur greppet...ibland märker jag inte ens att den varit på besök.

Livet och vardagen dansar förbi. Flyktigt och varaktigt i en salig blandning oberoende-beroende...
Tanke. Liv. Vardag. Vardagslyx. Tillit. Mod. Hopp. Framtid. Oro. Greppa. Ogreppat. Liv. Tanke. Flyktigt. Varaktigt. Nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många gånger landar inte en tanke och så tänker man AHA men så störs man och den flyr som du beskriver här...men så småningom har den växt och den lilla plantan har en stadig stam :) SÅ jag kände igen mig i din bekrivning!

Cecilia N sa...

Jag pratade med den blåa bäbisen häromdagen.

Kom att tänka på det samtalet (bl a om rosa och blått) när jag läste det här inlägget:
http://marskatten.blogspot.com/2009/08/konsdiskriminering.html