lördag 22 augusti 2009

Är det du som är mannen i erat förhållande?

Regnet öser ner utanför...dagens tempo har dragit ner något från 200 km/h till kanske 100 km/h eller iallafalla så att jag i fem minuter kan sitta med datorn i knät. Lila M och E spelar dataspel och kommer för tillfället samms. Vi har ätit och spelat spel. M och J är och gör stan. S drog tvärs över gatan till kompis.

Surfar omkring på olika sidor och fastnar för en "groda", grodan kommer från Villa D, en blogg som för övrigt är värd att besökas om och om igen.
http://villad.wordpress.com/

Grodan kom i form att Villa D skulle äga att hon har en fin man, men ett litet komma försvan och det kom ut att se ut som om Mayoj har en fin man...vilket blir lite roligt efter som hon lever med en kvinna, dvs mig. Mayojs kommentar blir då att jag är mannen i förhållandet...

Självklart var jag tvungen att svara på det:

"Är jag mannen i förhållandet? Under vilka premiser? Beror det på längden på mitt hår? Eller på borren i min hand? Men stekpannan då o förklädet?
För man måste ju vara man och kvinna i ett förhållande….

Så någon av oss måste det ju vara…"

Kommentaren är med glimten i ögat...

Men tanken växer mer och mer...Vet inte hur många gånger jag fått den frågan: Vem är man respektive kvinna i ert förhållande?
Eller frågan jag får:
Är det du som är mannen i erat förhållande?

Varför är den frågan så viktig?

Vad är det som bestämmer att man är man eller kvinna?

Är det hur många gånger man diskar?
Är det hur många gånger man borrar?
Är det hur många gånger man driker öl?

Vad har vi för förestälningar om vad som är manligt och kvinnligt?
Ja ibland kan vi till och med säga att saker är omanligt och okvinnligt.

Vad är manligt för dig?

Vad är kvinnligt?

Har det att göra med vad man gör (snickra, sy, diska, dansa osv)?
Har det att göra med vilka attributt man har (långt el kort hår, byxor, kjol, smink)?

Varför måste det vara så att i ett förhållande med två av samma kön - vara så att en är man och en är kvinna?
Finns det samma fråga i hetrosexuella förhållanden?
Vem är man och kvinna i erat förhållande?

För om det har att göra med vem som gör vad och vilka attributt man har - kan det då finns män som är kvinnor och kvinnor som är män?? Eller är det då det är omanligt och okvinnligt?

Hetronormativiteten formar och rör sig i våra liv, här och nu och ständigt och jämnt. Hade vi inte haft den normen, hade frågan aldrig ställts (Vem är man och kvinna i erat förhållande).

När regnet öser ner, barnen är på sprida håll, vardagslivet rullar på...så finns hetronormen...

Nu finns den och för er som undrar vem som är vem i vårat förhållande så...
..kan ni få fortsätta undra.

Inga kommentarer: