lördag 6 december 2008

Guds rike är nära...

Orden: Guds rike är nära... viskar tyst i mitt inre... Orden berör...Guds rike är nära, inte ur ett tidsperspektiv, att Jesu kommer snart, att domens tid är inte, att slutet är nära, utan som en position...positionen nära eller långt i från...
Guds rike är nära, nära mig, inom mig, inom dig...
Guds rike som Jesus och Maria...Maria, en människa bärande på Gud...bärande på Kristus... Kristus föds i ett stall av en människa mitt i livet, till männskligheten...
Guds rike är nära....
Samtidigt kan Guds rike kännas så långt borta...
Om Guds rike är nära.... varför släpper inte klumpen i magen...
Om Guds rike är nära...varför gråter jag inombords...
Om Guds rike är nära...varför känns det som att Gud aldrig är med i kyrkan...
Om Guds rike är nära...varför känns allt så oövervinerligt....
Om Guds rike är nära...varför känns allt så svårt...

Om Guds rike är nära
...då famnar Gud klumpen i min mage
...då gråter Gud med mig
...då är Gud kyrkan

Om Guds rike är nära
...då reser han han mig upp, när allt känns oävervinerligt
...då ser Gud mig när allt känns svårt och bär mig.

...eller...

Säg, att Guds rike är nära....
O

Inga kommentarer: