måndag 6 april 2009

Bland tvätt och spöken en måndag morgon

En stor vit tvätt...
En liten vit topp, men röda band på sig...
En dålig kombination...
Vet inte hur den hamnade där...sorteringen kanske gick lite fort...
Ja, ja i vilket fall som helst, så blev inte skadan så stor... tre av plagen fick en rosa nyans...
Hmmm typiskt....

De små händerna hjälper mig frenetiskt...
Jag ler åt att det går att "belöna" med att de ska få gå ner till tvättstugan och hänga tvätt med mig och de klär på sig och borstar tänderna och inte slås över den rosa dockvagnen...
När tvätten är hängd är det dags att ge sig iväg på spök jakt...
...vågar vi gå fram till spöket med det röda blinkande ögat...
...vi testar vad som händer om vi trycker spöket i ögat...
E och M hand i hand... jag några steg bakom...
Fingret i ögat på spöket...

M utbrister:
- ...aaa lusset tääännnds, i va inget pöke!!!


Vittvätt som så lätt blir missfärgad.... rosa eller grå... beroende på vad för klädesplag som smygger sig in i den vitatvätten...
I bland är det väl så att en grå tanke färgar hela den vita... och ljusa tillvaron... så allt verkar bli gråt....
Eller rosa....även om rosa är bättre än gråt...så har det ändå uppstått missfärgning...eller vad är egentligen missfärgning...
Ibland känner jag mig som en svart strumpa i en vittvätt - okej men på fel ställe...
Ibland känner jag mig som en vittvätt men som blir på hälsad av en svart strumpa - en svart tanke...
Ibland är jag som en vittvätt som rokar blanda mig med en liten röd stumpa, då går jag på rosa moln och njuter av tillvaron...

Spöket...som visade sig vara en ljusknapp...
Ibland ser vi saker som inte finns...ibland ser vi inte saker som finns...
Vi målar upp bilder och det är de vi ser... och det är just då vår verklighet...
Ibland vågar vi möta spöket...då tänds ett ljus...ett hopp...

1 kommentar:

Bittra Signe sa...

Väldigt fint skrivet. Jag har en svart strumpa som har skvalpat runt i magen sedan januari. Den inte bara gråmelerar utan fungerar rent av som fullständig svartfärgning. Men den röda strumpan är tack och lov starkare... tyvärr är hon i jämtland nu, men ändå. :-)
Kärlek till dig min vän.
/Sancho Pancho.