söndag 10 maj 2009

Hattar


Livet är inte enkelt, det är bara att konstatera...

Våren lyser med sin frånvaro...det kan vi också konstatatera...

Nä livet är riktigt riktigt svårt ibland...

Att orka när allt bara hopar sig, när sorg drabbar människor, när förtvivlan och missmod grioer tag i människor... när små och stora människor mår dåligt... o där står man vid sidan om, mitt i eller på håll... och ska förhålla sig till att som far genom ens kropp och själ...

Nä, livet är inte speciellet enkelt...

Men ändå väldigt underbart...

Men lite svårt är det allt... att komma i håg att vi alla målar olika... ja jag menar skulle jag be er att dela med er av en hatt... att ni skulle måla en hatt så skulle jag få massor av olika hattar...

Tänk då med all övrig kommunikation som inte bara handlar om en "hatt"... tänk er alla de bilder vi målar i livet, i relationen, vår tro och vår tvivel... jag tänk på alla dom bilderna...

... inte undra på att det går fel ibland...

...det är när det gör det som det inte blir så lätt...

...inte alls lätt faktiskt...


Men det är ju fantastiskt när vi mäktar med att titta och njuta av varandras bilder...tankar... och funderingar...varandras liv...


...Och när vi missar att se varandras bilder...så får vi börja om...bilderna finns ju oftast kvar...kanske lite tilltuffsade...men de finns ju där...någonstans....



En liten bild i tagen... vi får liksom börja i det lila...måla en hatt helt enkelt...

....hur ser din hatt ut?

5 kommentarer:

Cecilia N sa...

Du kluriga människa! :-)

Hoppas att alla hattar får plats på din/er hatthylla utan att knuffas.

Jag blir glad över dina formuleringar, men jag blir bekymrad över den tyngd som verkar ligga bakom orden.

Anonym sa...

Jag skulle vilja säga att de får plats...men inte utan att knuffas för de är så många och hatthyllan så trång ; ) Men det är ändå underbart att ligga där och trängas!

Snillen Spekulerar sa...

En klyscha; där det finns hjärterum finns det stjärterum..och en hatt är aldrig fel, särskilt inte de man själv får vara med och designa..så kan vi titta på de vackra skapelserna alla tillsammans som kanske får representera våra liv..

Kung av kosmoz sa...

Ingen oro behövs här heller :-)Att vi med våra underbart komplexa, komplicerade liv (ibland) får stötas och blötas är " det är en nåd att få sån kärlek men ett brott att låta den gå". Men vist ligger det tyngd bakom orden... de handlar ju som mina ord oftast gör...om livet...

Cecilia N sa...

Tyngd var kanske fel ord.

Tunghet var nog mer rätt.