torsdag 12 mars 2009

Varnar känsliga läsare att det kan förekomma obehagligheter i denna blogg...

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=164306

Artikeln får mig att påmina mig om min utbildning och när vi skulle ha ett "samtal" om hurvida man kan tänka sig jobba med en kvinna...
(Vi var en grupp med åtta kvinnor och en kille...)

Samtalsledaren började med dessa ord:
Ja, du som är kille, kan du tänka dig att jobba med kvinnor? Rösten var gäll och meningen avslutades med ett gällt fnitter. Sen fortsatte hon med...
Ja för ni behöver jag ju inte svara, ni är ju tjejer...åter igen avslutades meningen med ett gällt fintter.
Sen var samtalet över...tio minuter max...

För det första finner jag det ganska galet att frågan måste diskuteras, att det huvudtaget kan finnas en tanke att vi inte alla vore lika inför Gud, att vi alla inte skulle kunna jobba med att vara i tjänst inför Gud, i vår kyrka.

För det andra så finner jag det beklagligt, att nu när diskutionen finns, att en människa som ska leda det samtalet, bara tar sig tio minuter att samtal om just den aktuella fråga. En fråga och en handling som jag tycker handlar om att kyrkan förtryker människor.

För det tredje är det märkligt att samtalet också bara begransar sig till att prata om att jobba eller inte jobba med kvinnor och inte alls tar upp genusperspektiv eller människosyn för den delen.

Att den här artikeln överhuvudtaget finns är fashinerande, det är ju ändå 2009...eller?
Skrivs artikeln med avsikt att lyfta fram att det är positivt att en kvinna äntligen får predika i den aktuella församlingen?

Ja, det är ju positivt att det sker framsteg, men att det överhuvudtaget ska var positivt att en kvinna ska få predika på en kvälls gudtjänst i en kyrka i dagens sverige....2009.
Ja, det är ju verkligheten...även om det gnager och skaver och jag känner mig dubbel till "framsteget" att kvinnor får predika...

Så nu ber jag om överseende för denna åsikt - att jag finner att kvinnor har rätt att predika och förvalta sakramentet.
Det kan vara obehagligt att tänka denna tanke. men smaka på den:

Vi är all skapade till Guds avbild...och jag tror att kvinna som man kan predika och förvalta sakramentet...

Så tror jag...

Inga kommentarer: