onsdag 29 juli 2009

HetroSEX vs homoSEX

Surfar om kring och läser olika bloggar, debatten om samkönat äktenskap och debatten om pride veckan (som tagit sin början nu i veckan) väcker känslor ord som HomoSEX och homolobbyn florerar och jag undrar i mitt stilla sinne om denna homolobby - vad denna homolobby gör och har för syfte...och om jag kan ansluta mig...

Undrar i mitt stilla sinne varför man måste skriva homoSEX, när man talar om människor som lever i homosexuella förhållande.
Undrar varför det bara ska vara hetroSEX (för att utrycka mig som de som talar så om homosexuella männsikor i negativa ordalag) som ska vara det enda rätta sättet att leva på.

Fastnar på Karin Långström Vinges blogg (http://karinlangstromvinge.blogspot.com/ blogg) och blir beklämmd över de inlägg hon får till sin blogg,spydig och med en stark position av tolkningsföreträde.Där skriver de om "rätta läror" "homosexuallitet = ondska", "Du har fel och förstår inte bättre medans vi har förståt sanningen", "vi har rätt du har fel".
Allt med en otrevlig underton och översittarfasoner. Detta är givetvis min uppfattning av det hela, min tolkning... som inte alls nödvändigtvis behöver vara den rätta...
Karin Långstörm Vinge är en i raden av HBT-vänliga bloggarna vars inlägg fylls med svar från människor som tycker sig besitta sanningen...
Med männsikor som tror sig kunna veta, helt seriöst, vad synd är och att de är de som (gud) har utsett att utfärda dom(arna)...

Du har fel - jag har rätt
Du är synd(ig) - jag dömmer
Du är okristen - Jag är kristen...
Du är homo - jag är hetro...

Kampen mellan homo vs hetro...

Hur kan vi mötas bortanför åsikten och se varandra som människor?
Hur kan vi ställa oss utanför vår egen vilja att ha tolkningsföreträde?
Hur kan vi se varandra som som en nåd istället för ett hot?
Hur kan vi likna honom som säger:
Jag är...

och vad innebär det när Jesus säger det?

Den Gud som reser oss upp och säger:
Var inte rädd...
Allt som ofta i mötet med Gud, blir människor rädda i bibeln... Gud svara alltid:
- Var inte rädd...

I mötet med andra med människor blir vi ibland rädda - är det i själva verket ett möte med Gud själ?

och där Gud säger:
- Var inte rädd...

5 kommentarer:

Ebba G sa...

Ja gud kan väl vara en homosexuell kvinna likaväl som en heteroxexuell man eller transa för den delen. Om alla människor är avbilder måste väl gud vara olika sig själv hela tiden... typ. Annars skulle väl gud inte vara gud. Om vi skulle vara tvungna att själva skapa om oss alltså, för att vara lik honom. Gud vad jag svamlar. Men ändå.

Ebba G sa...

eller... honom? Henom, henne, hän hunden eller katten.. tja, typ. Typen.

Kung av kosmoz sa...

Jag tror att Gud sträcker sig bortanför homo hetro, man, kvinna...och ja, jag tror att vi alla bär spår av Gud innom oss, att vi alla människor speglar Gud....

Anonym sa...

Det enda man kan konstatera när man läser allt som skrivs i ämnet är väl att vi tänker olika och jag önskar att man åtminstone kunna enas i det...

Kung av kosmoz sa...

Majoy: Ja, det vore ett framsteg... att enas att man tycker olika...att ta det ett steg längre är ju att tycka att det vore okej... att tycka olika... att det inte är något konstigt med det...
Men tills vidare får vi nog nöja oss med att vi behöver frälsas från synden och omvändas i våra åsikt och våra tankar och livsval...