torsdag 27 augusti 2009

Markus Birro

Läser på Marcus Birros blogg och berör av hans ord, plockar ut några ord som fastnade så där lite extra...

http://www.marcusbirro.se/bloggen/

"Vad har jag då gjort för att dra på mig allt detta hat?

Jag har varit tydlig med min mänsklighet, med min inkonsekvens. Jag har varit tydlig i text med mina drömmar, min svaghet, mina förluster, min sorg, mitt missbruk, min längtan efter att bli pappa, min tröstlöshet över att förlora två barn som aldrig fick chansen att leva, och jag har varit tydlig i min vrede över orättvisor.

Jag har hela tiden varit tydlig med mina drömmar om att skrivandet ska vara en sorts frizon i livet, ett sorts verkligt och andäktigt rum i vardagen, där vi kan mötas. Eller en sjö snarare som läsare och författare går ner till för att möta varandra, som mästaren Stephen King skriver."
(Marcus Birro)


Tänker på männsikor i min omgivning som uttsätts för förtal och elakheter, utsätts för orättvisor och konstigheter...
Tänker...det är för deras mänskligheten, för deras tydligheten, för sorgen och sanningen och ärligheten...
det är därför de blir utsatta...

Flera ord berör:


"I takt med mina framgångar har jag fått smaka på de anonyma och de inte så anoyma mobbarnas dunkla hat och kladdiga kommentarer. Jag har släckt ner kommentarerna både här och på min fotbollsblogg på Expressen. Jag tycker det är en märklig demokratisk rättighet att anonymt sitta bakom sitt förbannade tangenbord och hata en människa som står där med sitt ansikte och sitt namn, med hela sitt liv. Jag har ändå fortsatt blogga. Varför ska jag lämna över det mediala rummet till fånarna, till mobbarna, till idiotin?" (Marcus Birro)

fastnar främst över orden:

"Jag tycker det är en märklig demokratisk rättighet att anonymt sitta bakom sitt förbannade tangenbord och hata en människa som står där med sitt ansikte och sitt namn, med hela sitt liv." (Marcus Birro)


Så ofta sitter människor där anonymt och komenterar, kastar och fördömer...
en människa som blottar sitt liv, så vågar man inte ens stå för det man tycker, stå för sitt hat och förakt...utan anonymt sprider man negativa energier till någon som delar sin själ....
Det är väl baksida av bloggandet och cyberns underbara värld...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm Jag tycker om Birro....tyvärr kastar han sten i glashus i sina formuleringar här och var... därmed behöver det inte betyda att han inte "har rätt" i allt han säger. Och att det hat som riktas mot honom är avskyvärt.
Det han fallit på i mina ögon är de formuleringar och nedsättande saker han sagt om andra. Ger inget att själv agera och säga dåliga saker om andra..
Funderar mycket över detta själv...återkommer. Är och har varit väldigt utsatt själv men såret börjar läka..konstigt nog när jag känner efter.