onsdag 12 augusti 2009

Bland radband och hörlurar



Hittade den här bilden i min mobil som jag tog när jag var i Taizé, jag satt i kyrkan, människor samtalade lågmält...
Jag satt mig framför en ikon, satt gregoriansk meditativ musik i öronen, tog radbandet i min hand och lät radbandet röra sig mellan mina fingrar....
Stillhet.
Energi.
Lugn.
Vackert.

Först vilar mina ögon på ikonen, snart sluter jag dom och känner hur ikonen fortsätter att betrakta mig, jag blundar och låter radbandet vila i min hand, samtidigt som jag låter tankar och känslor vandra i mitt hjärta, mage och i min tanke...och när pärlan i frälsarkransen hålls mellan mina fingrar fäster jag en virvlande tanke vid den och fortsätter min meditativa bön...min tacksamhet...





"Timoteus, min vän, mitt råd till dig i ditt sökande efter det mystika här i världen är: lämna bakom dig allt du sett och förstått; allting dina sinnen och din tanke begriper…Då du helt och fullt lämnar dig själv och allt annat bakom dig kommer du att lyftas upp, in i strålen av det gudomliga mörkret som är bortom allt det som är.” - Pseudo-Dionysius



Bild och text hämtad från:
http://www.skolhuset.nu/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill inte trampa på ditt allvar för jag ser det och tycker om det...men visst är det mycket Coehlo över det ;)

Kung av kosmoz sa...

Hänger nog inte med riktigt... men coehlo är en av mina favorit författare så klart det finns en anda av honom i mitt tänk...och skrift. Men den som skrivit citatet i texten är någon filosof och teolog way back :-)