lördag 5 september 2009

Kom nu ketchup så går vi

De senaste dagarna har jag fått höra ord som gjort att jag verkligen fått känna att jag lever...
Ord som gett mig insikt.
Ord som skallat av lager av försvar och fått mig att se en liten bit längre...
Orden tror jag har sagts både i kärlek och i rädsla...hur det än har sagts så har det varit sant och jag har behövt funderat, tänkt och känt...
Men något som sammanfattade orden och de senaste dagarna var Jonas Gardells (som gästade Härnösand domkyrkan i fredags kväll) ord och bild han gav av "kom nu ketchup så går vi".
Han drog parallelen med att tomaterna som var ute och gick och så blev den enna överkörd, så säger den ena tomaten till den andre:
- Kom nu ketchup så går vi.

Han drar paralellen med att tomaten ser på sin vän, utan att försköna, utan ser verkligheten som den är, men ser även möjligheten, han är något annat (ketchup) och så säger han kom så går vi...
Att gå vidare, inte som tomat men som ketchup.

Att leva i utmaningen att se sig själv och varför jag gör som jag gör, känner som jag känner - att våga se bakom det man i första anblicken sker, utan att för den delen överanalysera...så att man slår knut på sig och börjar tveka på det man faktiskt ser...
"Kom nu ketchup så går vi.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Amen...
Alla dina tre sista inlägg...
Att bara se sin rädsla kräver mycket mod och mycket kärlek. Vaska inte bort det i livets kortlek.
Min man brukar (då vi bråkar) säga - Du säger alltid att du är rädd och jag fattar inte det... för skillnaden mellan dig och mig är att du aldrig är feg...

Skala av rädslorna en efter en, det är så det funkar...att finnas i varje minut närvarande.

Största kramen till dig kärleksfulla varelse!

Kung av kosmoz sa...

Tack...